pondělí 21. září 2015

10 zajímavostí o čaji pu-erh 普洱茶

Rozhodla jsem se napsat o svých oblíbených čajích. Jako první nejde nezmínit čaj pu-erh, ke kterému jsem přišla před několika lety úplnou náhodou. Nemůžu říci, že by mě napoprvé příliš uchvátil. Avšak o tomto čaji se říká, že si na jeho chuť někteří musí déle zvykat. V současné době si jej již velmi vychutnávám, nehledě na to, že jsem od svého milého dostala neglazurovanou čajovou konvičku, kterou jsem si pro tento čaj vyhradila. Jsem zvědavá, jak z ní bude chutnat po dvaceti letech. :-)

  • u nás je nejdostupnější tmavý druh Šu, který je hotový již po 60 dnech. Je náhražkou kvalitnější odrůdy Šeng. Šeng má zelenou barvu a vyrábí se z nefermentovaných listů, takže lehce připomíná čaj zelený. Jeho chuť by měla být cítit po ovoci a přecházet do medové chuti. Tento čaj jsem měla možnost poprvé ochutnat v oblíbené budějovické čajovně, kdy mě jím můj milý překvapil. :-)
  • pu-erh je pojmenován dle okresního města v provincii Jün-nan, kde se čaj zpracovává. Kraj je typický svým monzunovým klimatem a vysokou nadmořskou výškou
  • platí pravidlo, že čím je čaj zemitější, tím méně kvalitní by měl být. Kvalitní pu-erh by měl mít jemnou chuť
  • zpracovává se pomocí dodatečné oxidace černého čaje, fermentovaný je více než oolong
  • listy pocházejí ze širokolistých čajových stromů ta-jie
  • do dalších částí Číny se dostal zejména díky výpadům Kublajchánovy armády
  • pěstuje se a zpracovává 700 - 1 700 let
  • zdravotní účinky čajů ač zelených či černých jsou již dlouhou dobu uvedeny ve zřejmost, pu-erh se používá jako lék proti poruchám trávení a průjmu a je schopný snižovat hladinu cholesterolu
  • tento čaj se výhradně prodává ve formách lisovaných cihel
  • u nás neexistuje kvalitní literatura, která by o něm blíže pojednávala. Tudíž se lze obrátit pouze na zahraniční zdroje

A jaký čaj máš v oblibě Ty? :)

Žádné komentáře:

Okomentovat